Wij gebruiken cookies

Waarom teksten zo belangrijk zijn voor je website.

 

Wil je graag je bedrijf versterken met behulp van wat kleine tips? Hieronder vind je alles wat je moet weten over het maken van goede teksten voor je website. Het is belangrijk dat jouw website je doelgroep op de juiste manier aanspreekt. Om dit te bereiken zijn een paar punten van belang.

 

Eva Noort

Het schrijven van teksten die effectief, aantrekkelijk en doelgroepgericht zijn is niet zo eenvoudig, maar wel heel belangrijk voor de vindbaarheid van je website. Het schrijven van webteksten vraagt om een specifieke aanpak. 

 

Jouw webteksten zoekmachinevriendelijk

Google stelt bepaalde eisen aan een website of een pagina namelijk: technische aspecten van de website, alle content en de populariteit van je website. Als je een mooi plekje in de organische zoekresultaten wilt, is het van belang dat je relevante teksten hebt. Want alleen pagina’s die antwoord geven op de vraag van de gebruiker zijn relevant. Zijn ze dat niet? Wordt je pagina niet weergegeven en hierdoor kan je klanten mislopen.

 

Een blog starten is altijd een goed idee

Bloggen kan nu nog een brug te ver zijn, maar als je nu investeert kan je daar later de vruchten van plukken. Wanneer je regelmatig nieuwe content deelt, geeft dit je bedrijf een boost. Een blog is een ideale, laagdrempelige manier om in contact te komen met je klanten. Nieuwe content delen betekent een extra pagina waarop je online gevonden kunt worden. Bloggen is niet alleen goed om hogerop in Google te komen, maar ook om je klanten te bereiken. 

We houden van echte verhalen over mensen en hoe zij zich beter en waardevoller kunnen voelen.

 

- Eva Noort

De ‘scannende’ lezer

Beeldschermlezers willen snel, veel informatie inwinnen. Laadt de pagina niet snel genoeg, wordt de pagina weggeklikt. Een bezoeker scant de pagina en gaat op zoek naar iets wat hij interessant vindt, voordat hij echt gaat lezen. Het gebruik van tussenkopjes, afbeeldingen of opvallende quotes zijn aanraderders bij lange teksten. Gebruik korte zinnen (maximaal vijftien woorden) en korte alinea’s (maximaal vijf regels per alinea). Bij veel tekst haakt de bezoeker af.

 

Do’s voor je teksten

Om ervoor te zorgen dat je informatie duidelijk en gestructureerd weergeven wordt, zijn er een aantal richtlijnen:

Gebruik tussenkopjes met kernwoorden die duidelijk weergeven waar het tekstblok over gaat.

Gebruik de taal van je doelgroep

Maak waar mogelijk gebruik van opsommingen. Deze nodigen uit tot lezen.

Deel tips of succesverhalen met je klanten.

Maak gebruik van korte regels. De maximale regellengte is 1/3 van het beeldscherm.

Schrijf doelgroepgericht. Spreek de lezer aan (gebruik ‘u’ of ‘je’) en betrek hem bij de tekst. Vermijd het gebruik van vage termen als ‘men’.

Vermijd ook het gebruik van onnodige hulpwerkwoorden als ‘worden’, ‘zullen’ en ‘kunnen’ en twijfelwoorden zoals ‘misschien’, ‘eventueel’ en ‘wellicht’.

Het is ook belangrijk dat je je teksten zelf goed naleest of laat controleren. Als zinnen niet lopen of woorden sluiten niet aan bij de doelgroep, kan je potentiële klant je website verlaten. En dat wil je natuurlijk niet! 

 

Wil je sterke teksten voor je website of wil je nog meer tips voor betere teksten? Neem gerust contact met ons op!

Op zoek naar een internetbureau dat het onmogelijke mogelijk maakt?

 
Neem vrijblijvend contact op met onze (web)designer Eva voor een oriënterend gesprek
 
hello@webvelopment.nl
 
+31 6 40 16 55 01